תפריט ניווט מהיר
משרד עו"ד ונוטריון בחיפה - דנה שביט
אשמח לעזור בכל שאלה

חקירה פלילית – כיצד להתנהג?

חקירה פלילית

זומנת לחקירה פלילית כחשוד? אל תזלזל, שכן אין מדובר בעניין של מה בכך.

חשוד אשר נחקר במשטרה מבלי שהתייעץ עם עו"ד פלילי בטרם חקירתו, מגיע לחקירה כשאינו מוכן וחושף את עצמו למצבים שאינו מכיר ולא נערך להם, כך שמהמילה הראשונה שהוא מוציא מפיו, הוא יכול, במרבית המקרים, להכריע את גורלו ולגרום לעצמו נזק בלתי הפיך.

להלן, 5 העצות המעשיות והחשובות כיצד יש להתנהג במהלכה של חקירה פלילית:

  1. ידע הוא כוח – עם זימונך לחקירה צור קשר מיידי עם עורך דין המתמחה בדין הפלילי! מהלך הפגישה עם עורך דין פלילי, תקבל הסבר לגבי מצבך המשפטי, מהו הליך החקירה, יינתן לך הסבר מקיף לגבי תרגילי חקירה אפשריים ואף יפרט בפניך כיצד עליך להתנהל במהלכה של החקירה. ככל שתקבל יותר מידע לגבי ההליך העומד בפניך, כך רמת החששות והלחץ הנפשי ירדו ותהיה ערוך ומוכן לכל סיטואציה אפשרית בפני החוקר.
  2. לא לאבד עשתונות – הגעת לתחנת המשטרה, נלקחת לחדר החקירות והחוקר מתחיל בחקירתך. הישאר רגוע , הקשב לחשדות נגדך בטרם תפצה פיך.
  3. זכות השתיקה – עם השמעת החשדות נגדך, חייב החוקר להבהיר כי קיימת לך הזכות לשמור על שתיקה. המדובר בזכות אישית שלא להפליל את עצמך ואינה עומדת לאדם בשעה שדבריו עלולים להפליל אחרים. יש לזכור כי זכות השתיקה עלולה להוות חרב פיפיות בהליך המשפטי ולפיכך, בטרם תבחר לממש את זכותך לשתוק במהלך החקירה הפלילית, המלצתי הינה כי תתייעץ עם עו"ד פלילי מנוסה ומקצועי, אשר יסביר לך את המשמעויות הנלוות לניצול זכות זו. בכל מקרה, דע כי שתיקתך במהלך החקירה הפלילית אינה עומדת כראייה עצמאית כנגדך, אלא רק כחיזוק לראיות נוספות שיש בידי המשטרה בעניינך.
  4. קרא את חקירתך – במהלך חקירתך שים לב שהחוקר רושם את דבריך, כפי שנאמרו מפיך (לא תרגום ולא פרשנותו לדבריך). לעתים, החוקר לא ישאל שאלות שהינן רלוונטיות מבחינתך (ולאחר שהתייעצת לגבי העניין עם עורך דין פלילי). זכותך לבקש להוסיף נתונים לחקירה, על החוקר לרשום דבריך, כאמור!!! עם סיומה של החקירה, הקפד לקרוא בעיון רב את מה שנרשם, וודא כי כל מה שאמרת אכן נרשם. אם קיימות טעויות תוכל לתקנם בכתב ידך ולחתום ליד! במידה והחוקר מסרב לרשום דבריך ו/או אינו מוכן לתת לך לתקן את הכתוב, הקפד לרשום בכתב ידך את השגותיך לגבי החקירה בטרם תחתום עליה.
  5. תרגילי חקירה – קיימים תרגילי חקירה רבים אשר מטרתם לערער את ביטחון החשוד הנחקר ו/או להביאו לידי מהלך מוטעה אשר יפלילו בחשדות נגדו.

דוגמאות לתרגילי חקירה:

  1. החוקר בהתאם לאישיות הנחקר, עשוי מחד להתנהג כחברו או מאידך להתנהג באגרסיביות , כל זאת בכדי להביאו לכדי הודאה.
  2. עימות מול "הודאה" של שותף, זאת כשהשותף כלל לא הודה ולא הפליל את הנחקר.
  3. אזכור מסמכים "מפלילים" במהלך החקירה – מסמכים שכלל אינם קיימים!
  4. ביצוע מעכב וצילום של החשוד בנסיבות שונות, כגון: צילום שני חשודים במסגרת אותו התיק בחדר לבד, לשם תיעוד האינטראקציה ביניהם, כמו גם תיעוד ניסיונותיהם לתאם גרסאות ולשבש מהלכי משפט.

לקבלת ייעוץ צרו עמנו קשר !

טלפון סניף חיפה : 04-6082252

טלפון נייד עו"ד דנה שביט סניף תל אביב: 052-6498282