תפריט ניווט מהיר
משרד עו"ד ונוטריון בחיפה - דנה שביט
אשמח לעזור בכל שאלה

נהיגה תחת השפעת סמים

תוכן עניינים

החוק קובע באופן חד משמעי כי נהיגה תחת השפעת סמים היא עברה פלילית. הסמים, כמו כל החומרים הפסיכואקטיביים, פוגעים בראש ובראשונה בכישורים המוטוריים של הנהגים. הם גורמים להאטה בתגובות ומעוותים את תפיסת המציאות, פוגעים בכושר השיפוט וכושר קבלת ההחלטות, פוגעים בראיה ובשמיעה. כל אלה הם כישורים חיוניים לנהיגה בכביש והפגיעה בהם עקב שימוש בסמים עלולה לסכן את הנהג עצמו את הנהגים האחרים בכביש.

נהיגה תחת השפעת סמים

נהיגה תחת השפעת סמים – מה אומר החוק?

בהתאם לפקודת הסמים המסוכנים תשל"ג 1973, סעיף 37 א'(א) רשאי בית המשפט לפסול את רישיונו של נהג אשר נהג תחת השפעת סם לתקופה שלא תעלה על 5 שנים. ברוב המקרים, בתי המשפט בישראל שוללים רישיון נהיגה לתקופה של שנתיים תוך מתן רכיבי ענישה נוספים כגון קנס, מאסר על תנאי או מאסר בפועל. גם כאשר האדם הורשע בעבירה של החזקת סמים לשימוש עצמי לפי סעיף 7 ג', רשאי בית המשפט לפסול את רישיון הנהיגה שלו למשך שנתיים או לתקופה קצרה יותר. בכל מקרה, פסילת רישיון לתקופה ארוכה תדרוש מהנהג, בתום הפסילה, לעבור מבחן עיוני ומעשי במשרד הרישוי.

נתפסת נוהג בהשפעת סמים ? צור עמנו קשר בהקדם!

נהיגה תחת השפעת סמים – מה מצאו המחקרים?

בשנים האחרונות, עם עלייה בצריכת הסמים והמאמצים של הרשויות לצמצם את התופעה, נעשו בעולם לא מעט מחקרים שבדקו את השפעתם של הסמים על הנהיגה בכבישים. הממצאים הראו שכמחצית מתאונות הדרכים הקטלניות נגרמו על ידי נהגים שהיו תחת השפעת אלכוהול או סמים או שילוב של השניים. מרביתם היו נהגים צעירים חסרי ניסיון בנהיגה, אצלם הסיכוי להיות מעורבים בתאונות דרכים גבוה ממילא. נהגים אלה עשו שימוש בסמים כמו קנביס, קוקאין, מורפיום, קודאין, סמים הזייתיים ותרופות הרגעה שונות.

השפעת הסמים על הנהיגה

מדינות רבות בעולם לרבות ישראל, מתייחסות לשילוב בין שימוש בסמים לנהיגה כעבירה פלילית. ישנן מדינות באירופה בהן החוק מתיר לערוך בדיקות לזיהוי סמים בדם ובשתן באופן אקראי בצידי הכביש. במדינות אחרות, את הבדיקות הללו ניתן לערוך אך ורק אם קיים חשד מסוים.

יש לזכור כי גם אם הנהג היה מעורב בתאונת דרכים, על התביעה להוכיח את הקשר בין הפגיעה בנהיגה לשימוש בסמים (וזאת בניגוד לתאונה בלתי נמנעת)

סוגי סמים והשפעתם על הנהגים

השפעתם של הסמים על הנהיגה היא פוגענית את זה מוכיחים מחקרים רפואיים. להלן, מספר דוגמאות:

  • קנביס – חשיש ומריחואנה משבשים אצל הנהגים את מהירות התגובה , את תשומת הלב ואת הראיה. הם אפילו גוזלים מהנהגים את יכולת מיקוד אורות.
  • סמי הזיה אקסטזי, LSD ו- PCP גם הם משבשים את תפיסת המציאות ואת הראיה. הם גורמים להאטה בתגובות מוטוריות ואף מעוררים התנהגות אלימה.
  • סמים מעוררים קוקאין ואמפיטמינים, למרות השפעתם הקצרה, טומנים בחובם את הסיכון הגבוה ביותר. סמים אלו גורמים לעייפות אצל הנהגים ולעיתים להרגשה מוטעית של ערנות וביטחון עצמי.
  • סמים מדכאים ברביטורטים, ואליום וכדורי שינה משבשים את מערכת העצבים המרכזית, גורמים להאטה בתגובות ופגיעה בכושר מוטורי.

משרד עורכי דין תעבורה – דנה שביט בעל ניסיון רב בתחום דיני תעבורה. צרו עמנו קשר ונשמח לעמוד לרשותכם לייעוץ ולייצוג משפטי.