תפריט ניווט מהיר
משרד עו"ד ונוטריון בחיפה - דנה שביט
אשמח לעזור בכל שאלה

נהיגה בשכרות – זיכוי

נהיגה בשכרות

האם שוטר יכול לדרוש מנהג לתת דגימת שתן או דם מבלי שהנהג עורר בהתנהגותו חשד סביר המצדיק זאת? האם שוטר יכול לערוך חיפוש בכליו של אדם ללא כל חשד להתנהגות פלילית ? על כך במאמר זה.

במאמר זה, יוצג מקרה במסגרתו הוגש כנגד נהג כתב אישום בגין נהיגה בשכרות ונהיגה תחת השפעת סמים מסוכנים. נטען כי הנ"ל נהג בהיותו שיכור, זאת לאחר שסירב לתת דגימת שתן על אף שנדרש לכך. בנוסף נטען כי התנהגותו של הנהג הצביעה על כך שהיה נתון תחת השפעת סמים. הנהג נראה לחוץ, עייף, רועד, עיניו היו אדומות, כשל בבדיקת המאפיינים שנערכה לו וכן נתפס ברשותו חומר שנחשד כסם מסוכן.

הנאשם טען בבית המשפט כי השוטר הורה לו להתפשט באופן מלא לאחר שרוקן את כיסיו וכן הורה לו לפתוח את אופנועו לצורך חיפוש, מבלי שביקש את הסכמתו לכך. הנאשם אף טען שהסיגריות שנתפסו לא שייכות לו וכי הן נמצאו על החול ללא קשר אליו.

המשטרה טענה כי הנהג סירב לתת דגימת שתן או דם. בתגובה לכך טען הנהג כי לא סרב. כל בקשתו הייתה להתייעץ עם עו"ד לפני כן. מכיוון שעורך הדין לא היה זמין בשעת לילה מאוחרת, ביקש הנהג מהמשטרה להמתין עם הבדיקה עד הבוקר.

פסיקת בית המשפט

בית המשפט קבע שבהליך בדיקתו של הנהג נפלו פגמים שהביאו לכרסום ממשי בראיות. בנוגע לדרישה לתת בדיקת שתן או דם לגילוי סם, קבע השופט שספק אם היה לשוטר "חשד סביר" כתנאי מקדמי לדרישתו זו.

באשר לסיגריות החשודות שנתפסו בסמוך לנהג, קבע השופט כי סמכות החיפוש במקרה זה הייתה אמורה להתקיים רק כסמכות נלווית לסמכות המעצר. במקרה זה הנהג לא נעצר, ולכן היה על המשטרה לבקש את הסכמת הנהג , להסביר לו את זכויותיו בנושא החיפוש כפי שנקבע בפסיקה ולקבל תשובה אם הוא מסכים לחיפוש , דבר שלא נעשה.

בית המשפט קבע בנוסף כי המדינה לא הביאה כל ראיה שהוכיחה מעבר לכל ספק סביר שהסיגריות הכילו סמים מסוכנים שכן לא הוצגה בפני בית המשפט שרשרת תקינה של העברת החומר החשוד למעבדה המשטרתית ולא התקיים כל תיעוד של קופסת הסיגריות מרגע העברתה לחוקרים ומכאן, שלא הוכח שמדובר בסיגריות שהכילו סמים.

עוד קבע בית המשפט, באשר לסירוב הנאשם להיבדק בתחנת המשטרה, כי התביעה לא הוכיחה בחזקת מי שהה הנהג מרגע סיום שלוש שעות עיכובו (עפ"י חוק) ועד לשעות הבוקר המוקדמות ומכוח איזו סמכות. בית המשפט קבע כי הנהג היה במשמורת לא חוקית של המשטרה ולמעשה יכול היה לקום וללכת. לכן ,סירובו להיבדק לא יכול היה להיזקף לחובתו.

סיכומו של דבר, בית המשפט קבע כי לא הוכח שהנאשם סירב להיבדק וזיכה את הנהג מעבירה של נהיגה בשכרות!

זקוק לייעוץ משפטי בנושא נהיגה בשכרות ? נשמח לעמוד לשירותך תוך ניסיון רב בתחום!