תפריט ניווט מהיר
משרד עו"ד ונוטריון בחיפה - דנה שביט
אשמח לעזור בכל שאלה

ייצוג בבתי משפט לאחר הגשת כתב אישום פלילי

לעתים נגזר עלינו להתמודד בבית המשפט מול כתב אישום פלילי. התחום הפלילי כידוע רחב מאוד, אבל את המטרות של הנאשם – כלומר מי שעומד למשפט מול כתב אישום שמגישה נגדו המדינה, ניתן לצמצם להגדרות מאוד ממוקדות:

  • להוכיח את חפותו ולצאת זכאי במשפט.
  • לחילופין, לצאת זכאי מנימוקים משפטיים אחרים.
  • לחילופין, לצאת בעונש קל ככל שניתן (לעתים הדרך היא הפחתת חומרת העבירות).
  • לעבור את ההליך המשפטי תוך ניהול חיים נורמטיביים ככל שניתן מכל הבחינות – חופש אישי, עבודה, משפחה ועוד.

המלצתנו כאן ברורה וחדשה: אם הוגש נגדך כתב אישום, יש להיעזר בעורך דין פלילי מקצועי ומנוסה. ניסיון להתמודד בכוחות עצמך מול המדינה – נידון לכישלון כמעט ודאי.

דנה שביט-עורכת דין ונוטריון

שאלות ותשובות – כתב אישום פלילי וייצוג על ידי עורך דין

כתב אישום הוא "כתב התביעה" של המדינה כנגד אדם שביצע עבירה (לדעת המשטרה והתביעה בפרקליטות).
בכתב האישום יופיע תיאור העובדות של האירוע הלא חוקי, לאחר מכן יופיע סעיף הוראות החיקוק, כלומר שמות העבירות שהנאשם ביצע, ובסוף יופיע החלק של עדי התביעה. עדי התביעה הם העדים שלדעת התביעה מבססים את הראיות כנגד הנאשם.

לאחר הגשת כתב האישום מוזמן הנאשם לדיון הראשון, שמהותו בלשון המשפטית "הקראת כתב אישום" או בקיצור "הקראה". בדיון זה מקריאים לנאשם את כתב האישום והוא צריך להשיב אם ביצע את כל העבירות, את חלקן או שהוא כופר במעשים.
אם הנאשם מודה, עוברים מיד לשלב העונש.
אם הנאשם מודה בחלק מהעבירות, ניתן להרשיעו כבר בשלב הזה בעבירות שביצע. ביחס לחלק בו לא הודה, יתנהל הליך הוכחות. הליך זה יכלול לרוב דיונים נוספים, אליהם יוזמנו עדי התביעה ולאחר מכן בית המשפט יכריע בעניין אשמתו.
קל וחומר אם הנאשם כופר בכל ההאשמות, ייקבע מועד לשלב ההוכחות במהלכו ישמע בית המשפט את עדי התביעה וכמובן את עדי ההגנה ככל שישנם כאלה.

עורך דין פלילי ידאג לקבל את כל חומר החקירה וילמד אותו לעומק. עורך דין פלילי מנוסה יראה אם יש ראיות בתיק, ומהן עוצמתן של אותן ראיות.
לנוכח הממצאים, יש מספר צעדים בהם יוכל לנקוט. לעתים הפעולה המתבקשת היא פנייה לתביעה לביטול כתב האישום, או לכל הפחות לתיקון כתב האישום לאישומים קלים יותר. עורך דין מקצועי ומנוסה עשוי לשפר את המצב עד מאוד כבר בשלב הזה של ההליך, אם הנסיבות מאפשרות זאת.
במקרים אחרים, עורך דין פלילי יכיר את הרקע האישי של הלקוח ואת הנסיבות למעשים, ובהתאם יקבל החלטה אם לשלוח אותו לבדיקות מסוימות שבכוחן לסייע לנאשם.

עורך דין פלילי יבחן אפשרות של הגשת בקשה לעיכוב הליכים ליועצת המשפטית לממשלה בגין נסיבות מסוימות ו/או בגין המצב הראייתי בתיק.
ואלו רק חלק מתוך "ארגז הכלים" שעומד לרשות עורך דין פלילי מקצועי, כלים שיכולים להקל מאוד על מי שנאשם בפלילים, לנוכח נסיבות המקרה, הרקע האישי, והתשתית הראייתית.

מערכת המשפט אמנם מכוונת לעשות צדק, אבל מדובר במערכת מקצועית, שעובדת על פי כללים מוגדרים, והכללים הללו רבים ומדויקים. גם אם נראה לך שלא ביצעת כל עבירה, הבחירה לעמוד מול המערכת הזו ללא גורם מקצועי מיומן שכל מטרתו היא לשרת את האינטרסים שלך תהיה טעות שעלולות להיות לה השלכות קשות.
לסיכום: אל תגיעו לבית המשפט ללא עורך דין פלילי שיהיה לצידכם ויפעל למענכם!